فرمت: ورد (word)
چکيده
امروزه ماهواره به عنوان یکی از رسانه ها و ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزش های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار قشر نوجوان و جوان بویژه دانشجویان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، نقش مهمی را ایفا می کند. گسترش روز افزون ماهواره ها، گسترش بی بندو باری و به وجود آمدن فساد فراگیر در جامعه و به انحطاط کشیده شدن برخی از جوانان و گسترش روز افزون مشروبات الکلی، ایجاد گروه های غربی همه نشان از تاثیر روز افزون این شبکه های ماهواره ای بر مخاطبین خود می باشد.
اينک در پژوهش حاضر نظر بر اين است که بدانيم اين تکنولوژي پيشرفته چه رابطه اي با رشد اجتماعي نوجوانان جامعه کنوني ما دارد؟
جامعه آماري پژوهش حاضر عبارت است که از کليه نوجواناني که در سال تحصيلي 92-93 در دبيرستانهاي شهر ایرانشهر مشغول به تحصيل مي باشند و نمونه پژوهش عبارت است از 30 نفر نوجواني با گرايش به برنامه هاي ماهواره که حداقل روزانه يک ساعت به تماشاي برنامه هاي تلويزيوني ماهواره مشغولند و 30 نفر نوجواني که هيچ علاقه اي به تماشاي اين برنامه ندارند. از اين ميان نيمي از اين افراد را دختران و نيمي ديگر را پسران تشکيل مي دهند.
پس از انتخاب جامعه و نمونه تعدادي از نوجوانان مدارس دولتي انتخاب و پس از مصاحبه از آنان، نتايج دسته بندي شده و با توجه به اهداف و سوالات پژوهش مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار گرفت که نتايج حاصل عبارتند از:
1ـ رابطه معنا دار و معکوس بين تماشاي ماهواره و رشد اجتماعي وجود دارد بطوري که هر چه تمايل به تماشاي ماهواره بيشتر باشد رشد اجتماعي ضعيفتر خواهد بود.
2ـ تفاوت بين دختران و پسران نوجوان در ميزان رشد اجتماعي معنا دار است. بدين صورت که پسران بيش از دختران رشد اجتماعي دارند.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول کلیات پژوهش
فصل دوم ادبیات و پیشینه ی پژوهش
تاثير مادر در رشد اجتماعي کودک... 21
معيارهاي سازش اجتماعي را مي توان چنين خلاصه کرد:27
ديدگاه هاي مختلف در مورد رشد اجتماعي.. 28
کارکردهاي وسايل ارتباط جمعي.. 31
کمک به ايجاد ارزشهاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و نقشهاي اجتماعي.. 32
اثرات و و سايل ارتباط جمعي.. 35
رسالت و وظايف ارتباط جمعي.. 39
عوامل موفقيت رسانه ها در جلب مشارکت مردم. 40
نقش رسانه هاي ارتباط جمعي در روابط بين الملل. 40
نقش رسانه ها در شکل گيري افکار عمومي.. 42
ارتباط:عالي ترين دستاورد بشري.. 43
اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی.. 45
سازماندهی انواع گروه های اجتماعی مجازی.. 45
به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها توسط اعضا45
شکل گیری و تقویت خرد جمعی.. 48
ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان. 49
تبلیغ و توسعه ارزش های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی.. 50
یکپارچه سازی بسیاری از امکانات اینترنتی و وبی.. 50
توسعه مشارکت های مفید اجتماعی.. 50
افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد. 51
افزایش اعتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبر. 51
پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی.. 52
شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب.. 52
. تبلیغات ضد دینی و القای شبهات.. 52
انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع. 53
فصل سوم روش پژوهش
تعيين حجم نمونه و روش نمونه گيري.. 61
فصل چهارم یافته های پژوهش
فصل پنجم نتیجه گیری، انتقادات و پیشنهادات
مبلغ قابل پرداخت 16,500 تومان